تاثیر علم داده و داده‌ کاوی در بازاریابی

علم داده و داده کاوی (Data Science & Data Mining)

یکی از بخش‌های مهم توسعه کسب‌وکار در دنیای امروز، استفاده از داده‎هاست. در واقع علم داده، دانشی است که به استخراج آگاهی از میان مجموعه‎ای از آمار و داده‎ها می‎پردازد. علم داده ترکیبی از چند دانش مختلف است. مهندسی داده، ریاضیات، آمار، علوم کامپیوتر و… دانش‎هایی هستند که برای تبدیل شدن به یک متخصص علم داده به آنها نیاز دارید.

داده با اطلاعات تفاوت بسیار دارد. داده‎ها اطلاعات خامی هستند که در یک پایگاه داده جمع‎آوری می‎شوند و به تنهایی ارزش خاصی ندارند. زمانی که این داده‎ها پایش می‎شوند، از آنها اطلاعات به دست می‎آید که می‎تواند به بهبود کسب‎وکار کمک کند.

تحلیل و بررسی داده‎های مربوط به یک شرکت یا کسب‎وکار با استفاده از علم داده کاوی می‎تواند اطلاعات زیادی در اختیار صاحبان آن کسب‎وکار قرار دهد. استفاده از داده کاوی در بازاریابی منجر به کاهش هزینه‌ها، ارتقا کیفیت پژوهش‌ها و بالا رفتن میزان فروش می‎شود.

داده کاوی به ما کمک می‎کند تا به یک الگو از رفتار مشتریان دست پیدا کنیم. سن، جنسیت، محل زندگی، تعداد و سبک خرید محصول همگی اطلاعاتی هستند که با واکاوی و بررسی آنها می‎توانیم الگوی رفتاری مشتریان خود را به دست آورده و سیاست‎های تولید یا فروش خود را بر اساس آن بچینیم.

علوم داده باعث می‌شود تصویر دقیقی از مشتریان خود داشته باشیم. بدیهی است که وقتی اطلاعات جامعی از مشتریان داشته باشیم، می‌توانیم خدمات بهتری به آنها ارائه کنیم.

الگوریتم‏‎های داده کاوی

الگوریتم‎های مختلفی برای داده کاوی وجود دارد که ۱۰ نمونه از برترین‎های آن عبارت اند از:

C4.5, k-means, Support vector machines, Apriori, EM, PageRank, AdaBoost, kNN, Naive Bayes, CART

داده کاوی کمک می‎کند تا بتوانید بر اساس رفتار قبلی مشتری (بر اساس خریدهای قبلی که انجام داده) رفتار آینده او را حدس بزنید. بخشی که امروزه به عنوان کالاهای مشابه در فروشگاه‎های اینترنتی نشان داده می‎شود، بر اساس الگوریتم‏های داده کاوی پیاده‎سازی شده است.

اگر به مبحث علوم داده و دیتا ماینینگ علاقه‎مند هستید، رویداد روز بازاریابی دیجیتال ۲۰۱۹ فرصت خوبی برای شماست. در این رویداد،  آقایان سینا شفیع‌زاده (متخصص دیتا در شرکت اسنپ باکس) و صادق جلالیان (متخصص دیتا در VisitBritain) درباره مزایا و معایب دیتا، تحلیل و کاوش داده‌ها، نقش سیستم‎های پیشنهاد اتوماتیک در توسعه بازاریابی محصول و… به ارائه سخنرانی می‎پردازند.

           

سینا شفیع‎زاده                        صادق جلالیان

ثبت نام

One thought on “تاثیر علم داده و داده‌ کاوی در بازاریابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *